Česta pitanja
Sve o oznakama motornog ulja
Koja motorna ulja postoje i šta znače oznake?
- Mineralna motorna ulja su najjeftinija, a napravljena su kao produkt destilacije nafte, drveta, uglja.
- Sintetička motorna ulja su ulja napravljena od sintetičkih baznih ulja i aditiva, i kao takva doprinose boljem radu motora, produžavajući njegov radni vek.
- Polusintetička motorna ulja su spoj mineralnih i sintetičkih ulja, s time da udeo mineralnih ulja iznosi oko 30%. Ona nude bolje performanse nego mineralna motorna ulja, a i jeftinija su od sintetičkih motornih ulja.
SAE = Society of Automotive Engineers je oznaka za viskozitet ulja koji se uglavnom koristi za putnička i komercijalna vozila.
- W je oznaka za zimu.
- Broj koji se nalazi ispred W oznake određuje koliko motorno ulje gubi svoj viskozitet pri zimskim temperaturama. 0W označava veoma nisku temepraturu, dok su veći brojevi rezervisani za blaže zimske uslove.
- Broj koji se nalazi iza W oznake određen je za leto. Poslednji broj u oznaci motornog ulja ukazuje na gustinu ulja na 100°C.
Ulje veće gustine je bolje za vožnju u letnjim uslovima. Veća viskoznost ulja (gustina) obezbeđuje superiorniju zaštitu na visokim temperaturama i prilikom prevoza teškog tereta (jer motor proizvodi više toplote pod ovim uslovima). Kada se motor zagreje, gustina ulja se smanjuje i ulje postaje retko. Dakle, ukoliko vozite po ekstremnim toplotnim uslovima ulje veće gustine će više odgovarati motoru, u koliko to specifikacija dozvoljava.
Ulje manje gustine olakašava pokretanje vozila u zimskim uslovima. Mali brojevi u W oznaci motornog ulja označavaju ulja koja imaju najbolje performanse u hladnim uslovima, dok su veći brojevi određeni za vožnju u uslovima blage zime.
Motorna ulja su prema SAE standardu podijeljena na:
- šest „zimskih“ klasa viskoznosti: (0W, 5W, 10W, 15W, 20W i 25W)
- pet „ljetnjih“ klasa viskoznosti: (20, 30, 40, 50 i 60).
ACEA oznake:
- A1/B1 – Ulje (ostaje u gradaciji) koje se koristi za produžene intervale zamene u benzinskim i dizel motorima automobila koji su konstruisani za upotrebu ulja niske viskoznosti. Ova ulja se ne mogu koristiti kod svih motora, već samo kod onih gde to proizvođač motora odobrava, a generalno su namenjena za uštedu goriva.
- A2/B2 – Ulje visoke stabilnosti na smicanje (ostaje u gradaciji) koje se koristi u benzinskim i dizel motorima visokih performansi i/ili za produžene intervale zamene ulja prema preporukama proizvođača motora.
- A3/B4 – Ulje visoke stabilnosti na smicanje (ostaje u gradaciji) koristi se u benzinskim i dizel motorima visokih performansi sa direktnim ubrizgavanjem goriva.
- A5/B5 – Ulje visoke stabilnosti na smicanje (ostaje u gradaciji) koje se koristi u benzinskim i dizel motorima visokih performansi posebno konstruisanih za upotrebu ulja niske viskoznosti koja štede gorivo. Ova ulja se ne mogu koristiti kod svih motora, već samo kod onih gde to proizvođač motora preporučuje ili odobrava. Namena za produženi interval zamene.
Ulja za motore sa DPF i KATALIZATOROM za prečišćavanje izduvnih gasova:
- C1 – Ulje visoke stabilnosti na smicanje (ostaje u gradaciji), kompatibilno sa filterom za čestice dizela (DPF) i katalizatorom. Za benzinske i dizel motore visokih performansi u automobilima i dostavnim vozilima, koji zahtevaju ulja niske viskoznosti koja štede gorivo.
- C2 – Ulje visoke stabilnosti na smicanje (ostaje u gradaciji), kompatibilno sa filterom za čestice dizela (DPF) i katalizatorom. Za benzinske i dizel motore visokih performansi u automobilima i dostavnim vozilima, koji zahtevaju ulja niske viskoznosti.
- C3 – Ulje visoke stabilnosti na smicanje (ostaje u gradaciji), kompatibilno sa filterom za čestice dizela (DPF) i katalizatorom.Produžuje njihov radni vek. Za benzinske i dizel motore visokih performansi u automobilima i komercijalnim vozilima.
- C4 – Ulje visoke stabilnosti na smicanje (ostaje u gradaciji), kompatibilno sa filterom za čestice dizela (DPF) i katalizatorom. Produžuje njihov radni vek. Za benzinske i dizel motore visokih performansi u automobilima i komercijalnim vozilima.